“ Wahai Tuhanku! Ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku. Ilhamkan daku juga supaya tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkan daku dengan rahmatMu ke dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”

Wednesday, July 20, 2011

wajah rahsia hati saat tidur..

Assalamualaikum...

How's your day , so far ? Mine was pretty good. Alhamdulillah. Masih diberi peluang untuk bernafas dan meneruskan hidup sehingga ke hari ini di bumi-Nya. Terima kasih , Allah.


 Pernahkan awak semua menatap wajah orang-orang yang awak sayangi saat mereka sedang tidur?
kalau belum, cubalah sekali sahaja menatap wajah mereka ketika sedang tidur.

Dikala itu yang nampak adalah ekspresi paling jujur dan wajar dari seseorang. Waima seorang artis yang begitu cantik dan gemerlap ketika dikaca Tv akan tampak polos dan jauh berbeza ketika ia sedang tidur.

Orang yang paling kejam di dunia pun jika ia tidur tak akan nampak wajah bengisnya.

Lihatah ibu kita saat ketika beliau sedang tidur. Sedarilah, saat tangan yang dulu halus membelai-belai tubuh kita sewaktu kecil kini mulai kelihatan urat-urat tua dan keriput kerana menempuh kehidupan yang mencabar demi membesarkan kita supaya menjadi manusia berguna. Orang inilah yang tiap harinya mengurus keperluan harian kita. Orang inilah yang paling rajin mengingatkan kita dan membebeli kita kerana kasih dan sayang,
tetapi sayangnya itu sering kita salah ertikan.

Sekarang beralihlah...perhatikan ayah saat beliau sedang tidur. betapa badan yang dulu kuat dan gagah kini semakin tua dan lemah, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, batapa kerut merut mulai terpahat diwajahnya. Orang inilah setiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar. tetapi...sayangnya..kita anak-anak buta untuk melihat itu semua. MasyaAllah, Ampuni kami Ya Allah.

Cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai...sayangi...Ibu, Ayah, Suami, Isteri, Anak, Abang, Adik, Kakak, Sahabat..semuanya walau barang sekali ketika mereka sedang tidur.

Rasakan sensasi yang timbul sesudahnya. Rasakanlah energi cinta yang mengalir perlahan-lahan saat wajah mereka yang terlelap itu. Rasakanlah getaran cinta dan sayang yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan orang-orang itu demi kebahagiaan kita. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutup oleh salah faham yang entah kenapa selalu sahaja nampak besar.

Secara ajaib Allah mengatur agar pengorbanan itu akan kelihatan ketika melalui wajah-wajah jujur saat sedang tidur. Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang telah terjadi dengan menatap wajah mereka saat mereka sedang lena. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.

Bayangkan apa yang terjadi jika esok mereka "orang-orang terkasih" tak lagi membuka matanya, untuk selamanya.

Rindu Mak........

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...