“ Wahai Tuhanku! Ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku. Ilhamkan daku juga supaya tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkan daku dengan rahmatMu ke dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”

Saturday, December 25, 2010

Petua oh Petua(^_^)

Assalam...
Bismillah...
Seyes saya takde buat ape-ape malam ni..memang kalo balik cuti semester camgini la saya. aktiviti kemas umah,masak,jaga adik,makan,ngadap my lappy,tido dah boleh hafal dah..hoho:p..Nak kerja macam dah terlambat je sebab 2minggu jer lagi duk kat umah nih.. after this terus kehidopan untuk semester baru pulak...Haissshh itu yang den lomah bonar lah, 4tahun serasa 40tahun jer duk kat Sintok tu...Tapi pekan daya, tuntutlah ilmu walau kelubang cacing sekalipun.. Demi mak abah InsyaAllah saya akan teruskan...
tak lama dah pun, tak sampai setahun lagi dah..(sedapkan hati cikit,hehe:p)

Tadi petang bawak my anak-anak segera main-main kat pantai, makan kat m'D then ke mall cuci2 telinga sikit..hehe.. Duk umah bosan tak tahu buat ape.. orang tua-tua cakap menghabiskan boreh jerkk.. Mood sedih tetiba datang pulak..haisshh, nurul plss control yourself! Yelah saya pun manusia biasa je, tak sempurna... Rindu sangat kat someone tu.. 2hari tak dengar story dia.. Kalau dia ada, saya saja cari pasal ngan dia... bila takde, rindu pulak... nurul oh nurul..ngapain ma kamu ini..hehe... cuma saya nak cakap satu je. im so sorry..saya perlu kuatkan diri saya walau saya tahu diri saya tak kuat. Saya rindu awak, tapi saya terpaksa pura-pura kerna saya tahu awak bukan milik saya..-_-" mood tak betul ni harus dihentikan segera!!
huhu...

Well, berbalik kepada main topik malam ni, Petua. Saya ada lah nak kongsi petua ngan korang sikit.. Cheeewaaah!! huhu.. petua ni saya memang selalu amal. Alhamdulilah menjadi walau tak 100% keberkesanannya.. Banyak gak petua yang saya amal dan Alhamdulilah menjadi..Antaranya:

  • Minum air suam sebelum dan selepas bagun tidur(perlu diamalkan setiap hari).
 
Seperti yang diketahui, khasiat minum air kosong atau air putih ni terlalu banyak. Nak explain kat sini memang sah-sah korang dah tau kan. Tapi saya amal ini setiap kali sebelum tidur dan waktu bangun tidur. memang bagus kerana salah satunya bagus untuk sistem pencernaan kita. Yang paling utama ni rahsia awek muda tau.. cubalah korang try amal ni, kompem2 muda dari mak ayah korang..haha.. nextt...

  • minyak Bayi
Minyak bayi atau kat tempat korang panggil 'baby oil' ni banyak manfaatnya. saya selalu guna ini setiap hari lah katakan. untuk apa ye?? meh sini nak explain..hoho.. minyak baby atau Johnson's baby ni digunakan kepada sape2 yang tumit kaki merekah. sangat2 bagus. dijamin menjadi punye lah.. biasalah kan bila banyak jalan, pasti tumit kaki merekah. sebelum tidur korang amal pakai ni..sapu setiap malam kat tumit kaki korang.
kOmpem tumit kaki korang tak pecah2 lagi. untung-untung macam kulit baby gitu..hekhekhek:p 
selain tu, minyak bayi ni korang gunakan untuk sapa yang nak lebatkan bulu mata yang tak berapa nak lebat tu. korang gunakan jari ataupun kapas, sapukan pada akar hinggalah hujung bulu mata korang. Amalkan setiap pagi dan malam. Kemudian cuba pejamkan mata dan rehatkan mata korang sebentar.Ia mampu membantu melembabkan mata korang tu. tak perlu ke saloon atau spa just bikin sendiri jer kat rumah. senang dan lagi menjimatkan.


  • Losyen tangan,kaki dan badan
Yang ni pulak untuk dapatkan kulit lemmmmmbuuutt banget! hoho:p tak percaya, cuba la korang try dulu. selain lembut pastinya bulu-bulu badan korang tumbuh dengan lebatnya.hahaha.. uppss! terlebey sudah.. saya memang pakai produk nivea sejak dari sekolah rendah lagi. memang sesuai sangat dengan kulit saya. sebelum ni dah cuba macam-macam jenis produk losyen ni. tapi tak sesuai. ada yang menyebabkan bulu-bulu halus dibadan saya ni tumbuh dengan pesatnya. itu tanda tak sesuai lah. tapi dengan produk nivea ni, sangat sesuai untuk kulit saya. chewwwaaaah promote la pulak.tapi seyes menjadi. saya amal pakai losyen badan setiap selepas mandi. wajib pakai. kulit saya takdela cantik sangat, maklumla kulit sensitive. tapi ramai dah kawan2 cakap kulit saya lembut bangeet..(bukan nak puji diri, itu tak baik) tapi sekadar nak kongsi petua. kadang tu, setiap produk hasilnya berbeza untuk setiap jenis kulit.. so pandai2la korang pilih produk dipasaran tu ye.

  • Daun Sireh
korang pasti kenal spesies tumbuhan tu..huhu..yang orang buat hantaran tunang & kahwin tu. namanya daun sireh atau nama saintifiknya piper betle. yang ni pun saya selalu amal juga. bukan orang-orang tua je boleh amal, kita anak dara pun boleh jugak tau.huhu. bila waktu sesuai menggunakannya? hurmm... waktu yang paling 'afdal' adalah selepas kita (kaum hawa) datang period. habis period korang boleh gunakan sama ada rebus, kemudian minum atau tak perlu minum tetapi hanya "cuci" je. pilih la yang mana korang nak. tapi kalau saya, saya amal minum. rebus dalam 1jam kemudian minum. sekali je sebulan. rasa memang pahit tapi khasiat banyak especially kaum hawa macam saya ni. nak tau khasiatnya korang surf internet sendiri la ye.:)

  • Daun Inai
Pernah tengok daun inai tak??tipula kalau tak pernah tengok..Pernah pakai inai tak??tipula kalo tak pernah pakai..cantikkan kalau pakai inai..jari jadi merah-merah.Cerita pasal inai ni sebenarnye banyak khasiatnye.Dulu masa saya kecik2kan kalo demam mak bagi saya mandi daun inai.Best je mandi daun inai.sejuk tau.Kalau korang demam panas ke tryla..Insyaallah dengan izin Allah baikla demam kite. Selain tu kan..mak saya kalau die luka kat jari atau rasa sakit kat tepi2 kuku mak mesti tempek inai dekat jari dan kuku dia..Alhamdulillah..kuku mak baik dan bertambah bersinar.Nak tau macam mana cara mak saya buat tempek dekat jari dia tu.Senang je..Korang basuh daun inai bagi bersihkan kemudia korang tumbuk daun inai hingga lumat dan tempekla dekat jari2 yang luka tu.Senang je.kalau nak cantik pakaila sepuluh jari. Lagi satu kalau sakit perut korang boleh gunakan daun inai ni jugak.Senang je.Caranya dengan meminum air inai yang direbus campuran daun inai segar dan daun inai kering yang dicincang.Daun inai juga berkhasiat untuk korang2 yang jadi bisul,penyakit kuli dan sengal2 tulang.Kalau anak2 atau adik2 korang yang lelaki tu berkhatan boleh juga guna daun inai.Caranye mudah je..Rebus minyak biji sawi bersama daun inai kemudian sapukan dikepala. Bagi yang mengalami haid yang berlebihan dan juga keputihan boleh juga menggunakan daun inai dengan cara membuat jus inai dan minum.Memangla pahit sikit tapi kalau nak baik dan sihat minum je.. Banyakkan khasiat daun inai. Yang paling saya suka kata mak daun inai ni kalau rebus dan minum, menaikkan seri muka tau. huhu.So bolehla cuba.Insyaallah kalau kita berusaha segala apa yang terjadi akan baik.USaha tangga batu..eh2 usaha tangga kejayaan..:) "Selama Mencuba"~~~ petua lain akan menyusul kemudian, setakat ni dulu..ngantuk nak tidur dah..hohoho...renung2kan dan selamat beramal(^^)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...