“ Wahai Tuhanku! Ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku. Ilhamkan daku juga supaya tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkan daku dengan rahmatMu ke dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”

Friday, December 31, 2010

Tanpa sedar, 25hari telah berlalu....

Assalam..
Bismillah...
Masih belum terlambat untuk saya memperkatakan yang sebenarnya dah 25 hari kita masuk tahun baru.. Namun kini jarang saya jumpa perayaan sambutan Maal hijrah ini disambut meriah seperti sambutan tahun baru Masihi, sepi dan yang ada cuma nyanyian nasyid dan program agama di corong radio dan kaca tv sahaja, sedangkan kedatangan Tahun Baru Masihi bukan main lagi disambut gilang gemilang hinggakan ada yang tidak bertemu jalan pulang. Kuala Lumpur rata-rata sesak, KLCC, Dataran Merdeka usah diperkata, tempat tumpuan utama, konsert di sana sini. Inilah agaknya budaya orang Malaysia sekarang.

Maaflah, tiada niat untuk menyalahkan sesiapa juga ini sebagai renungan buat diri saya sendiri...Tepuk dada, tanya selera, apakah yang kita lakukan ini sesuai atau hanya sekadar ikutan? Takut dilabel sebagai anti-sosial jika tidak sama-sama keluar meraikan tahun baru? Bagi saya tidak salah jika hanya rileks di rumah bersama keluarga kerana lebih baik habiskan masa bercuti dengan makan bersama mereka.
Argh... peduli apa dengan pandangan orang, yang penting diri kita sendiri.........bukan begitu?
Ye.. dengan kedatangan Maal Hijrah yg telah berlalu 25hari ini, mari sama-sama kita hayati dan renungkan bagaimana tahun hijrah yang sedang kita ditempuhi ini. semoga ianya membawa makna mendalam buat kita... Jangan lupa ye..Insya-Allah.

Maaf andai tersilap kata, terkasar bicara...
Salam persahabatan....:)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...