“ Wahai Tuhanku! Ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku. Ilhamkan daku juga supaya tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkan daku dengan rahmatMu ke dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”

Tuesday, May 10, 2011

ketenangan.

Assalamualaikum.

Petang ini saya rasakan begitu indah walaupun cuaca hari ini agak suram. Indah dan memukau pandangan, tersedar betapa hidup saya yang diciptakan Tuhan penuh dengan sejuta keindahan. Beberapa hari lagi, mungkin tidak lama pun, saya harus bersedia untuk hadapi exam seterusnya. Telah hampir beberapa malam juga tidur saya tak mahu lena. Memikir letak duduk masalah yang tak pernah sudah malah seakan bertambah-tambah pulak.


Dan syukurlah di petang ini, saya mampu menarik nafas lega. Lega kerana telah juga Tuhan menghadiahkan saya sebuah ketenangan itu. Namun masih juga saya bermurung-murungan. Mengenangkan satu nama yang tidak juga mahu surut-surutan.Ya Tuhan, limpahi kekuatan kepada saya dalam menjalani liku-liku kehidupan.


Jauh di sudut hati ini, bila saya renung2kan masa depan saya yang entah bila usainya, entahkan sempat mengabdi kepada Sang Pencipta, berbakti untuk abah, entahkan terus dikambus ke tanah. Saya melihat perjalanan hidup seperti telah amat teliti diaturkan Sang Pencipta. Setiap keluhan membutirkan hikmah yg seringkali dianggap bencana yg menimpa. Lalu terlupa pada kenikmatan yg dikurniaNya. Ya Allah Ampunilah hambaMu yang lemah.


Saya mungkin perlu belajar membuka hati. Belajar menerima keadaan kerana boleh jadi itulah yang paling baik buat diri saya sendiri. Tuhan tidak pernah zalim terhadap hambaNya. Mungkin tanpa sedar, permintaan yang saya pinta2 itu membuahkan kezaliman pada sesiapa di hujung perjalanannya.
Siapa sangka? Ah, hati.. sedarlah…


Yang saya pohonkan cuma satu. Agar insan2 yg saya sayang terutama keluarga saya senantiasa dikurniakan kebahagiaan yang berpanjangan. Semoga aman damailah hidup dengan pasangan2 dan keluarga2 mereka. Yg mana saya cuma mampu lakukan dengan menadah tangan dan duduk bersimpuh mengadap tuhan..

Tuhanku yang penyayang,

Kau berikanlah sedikit kelapangan pada jiwa2 yang dibelenggu ujian, agar tenang mereka2 itu, aman dan damai dalam linang kasihMu.
Aamiin Ya Rabbala'lamin..

...........................................................................





Kekasih,
Aku hanya pernah menyebut namamu dalam pintaan doa kudusku.
Menunggu-nunggu dikau datang memberiku sebentuk cinta yang aku puja2. 
Namun setelah sekian lama, cinta itu tidak juga kunjung tiba

Kekasih,
Aku hanya pernah memimpikanmu dalam mainan tidurku. 
Bertemu dikau dalam malam2 sunyi, lalu engkau tersenyum padaku minta dikasihi. 
Namun setelah aku sedar dari lena, bayangan wajahmu turut pergi jauh dan bagai tidak bisa aku sentuh2

Kekasih,
Aku ingin benar menuliskan namamu di halaman putih ini. 
Melakar setiap sifat dan perilakumu, kebaikan dan ketinggian peribadimu.
Namun aku terlalu takut, takut engkau nanti akan mengatakan aku ini apa-apa. 
Perempuan sulit yang tak pernah sudah2

Jadi biarlah namamu aku simpan dalam hati. 
Segala peribadimu aku rakamkan dan letak kemas2 dalam memori. 
Aku akan tetap mendoakan kebahagiaanmu. 
Tetap mendoakan kerahmatan rumahtanggamu yang bakal engkau lalui itu. 
Mungkin telah ditakdirkan tuhan engkau bukan milikku dan aku bukan milikmu

Kekasih,
Aku akan terus bercakap2 dengan tuhan.
Mungkin juga Dia akan menghadiahkan aku sebuah cinta dari jalan yang tidak aku sangka2kan. 
Siapa tahu, kesedihan ini adalah satu hikmah tanda sayangya Dia padaku. 
Tanda kudusnya kasih Tuhan pada hamba2nya yang sering tidak tahu

Aku akan belajar menerima kenyataan. 
Belajar hidup dengan kesyukuran. Belajar bersabar dengan setiap perit dugaan. 
Terima kasih sayang, membenarkan aku merasai kemanisan cinta. 
Walupun manisnya itu tidaklah selama mana

 Selamat berbahagia…


p/s : baru terperasan penulisan saya kali ni amat berlainan dgn yang sebelumnya,
       mungkin, dipengaruhi suasana petang yang tenang. setenang jiwa saya membaitkan kata-kata.
       kepada yang tidak suka, mohon maaf dipinta kerana ini cerita hidup saya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...