“ Wahai Tuhanku! Ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur dengan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku. Ilhamkan daku juga supaya tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Dan masukkan daku dengan rahmatMu ke dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”

Friday, March 11, 2011

JAPAN 8.8 QUAKE - TSUNAMI - 11.03.2011

Bismillah.. 
Assalamu'alaikum warahmatullah...

First of all , Alhamdulillah..I'm still alive and can breath
I have something to share , seriously.
I just read from News online that Tsunami happened in Japan today.
I am also worried about "korban banjir Tangse" in Aceh. 
May Allah bless all of them.

Bukan niat nak rating tinggi atau saje nak traffik yang banyak.
Just to show earthquake happened in Tokyo, Japan.
Ya Allah, Lindungi la mangsa-mangsa. 
Let's pray for them...

Jangan la bencana ni jadi makin teruk 
dan paling tak nak ianya sampai ke Malaysia.
Tsunami yang telah berlaku di Aceh Indonesia,
beberapa tahun yang lalu telah meruntun hati saya.
Dan kejadian ini telah berulang kembali..
Ya Allah kekuasaan-Mu melebihi segalanya.



TOKYO: Gempa bumi pada kadar 8.9 magnitud melanda Jepun awal petang tadi mengakibatkan tsunami hingga setinggi 10 meter melanda beberapa bandar kawasan pantai negara itu.

Kejadian itu mengakibatkan banyak kes kecederaan, namun jumlah kes kematian masih belum diperolehi dari kawasan yang dilanda bencana di pulau Honshu.

Ombak setinggi 10 meter dilaporkan melanda Sendai di timur laut Miyagi, pulau Honshu mengakibatkan banyak kapal, kereta dan sisa runtuhan dihanyutkan ke kawasan bandar. Gempa bumi itu mengakibatkan gegaran kuat bangunan di Tokyo yang dihuni 30 juta penduduk.

Sekurang-kurangnya enam kes kebakaran dilaporkan di Tokyo akibat gempa selain menyebabkan sistem subway dihentikan, siren kecemasan dibunyikan dan orang ramai berpusu-pusu keluar dari bangunan.

Kepulan asap dikesan membabitkan sekurang-kurangnya 10 lokasi di bandar raya itu di mana lebih empat juta kediaman terputus bekalan elektrik selain beberapa kawasan ditenggelami air termasuk kawasan letak kereta Disneyland Tokyo.


Gempa bumi berlaku pada jam 2.46 petang (0546 GMT) selama dua minit dengan gempa pertama kira-kira 400 kilometer di timur laut Tokyo, menurut US Geological Survey.Angka korban saya rasa sangat tinggi berdasarkan video Gempa bumi dan tsunami kat jepun yg saya tengok kat youtube tadi. Kawan-kawan, mari kita doakan keselamatan mangsa-mangsa tsunami dan gempa bumi di Jepun tu ye. 

Innalillahi wa inna ilaihi raji'un...
Wallahu'alam.

2 comments:

  1. hmmm sy pn cdih dgr cite psl tsunami 2...
    sgt trkejut ble tgk kreta hanyut mcm daun yg hanyut dlm sg...kesian pd mangsa2 kejadian 2...
    smoga ianya xbrlaku d ngara kita... insyaallah... amin...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah...apa yg telah berlaku bkn untuk menambah kesusahan kpd manusia, ttp untuk kita sedar yg dunia ni hnya sementara.. yg dicinta akan pergi..yg didamba kan hilang..hidup terus berjalan meskipun penuh dgn tangisan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...